זמן לשים סוף! מה ההבדל בין תוכנית עסקית לתוכנית פיננסית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
במאמר הבא אשים לזה סוף! ואסביר לכם באופן מדויק מהי תוכנית עסקית? מהי תוכנית פיננסית? ומה ההבדל ביניהן. לא מעט יזמים/ות יוצאים לדרך כשברשותם אחד מהשניים, חלק חושבים שהתוכנית העסקית היא הפיננסית והפיננסית היא העסקית.
במאמר הבא החלטתי להציג לכם במדויק ואף לתת דוגמאות איך בונים את התכניות? מדוע חייבים כל אחד מהם? ולמה ללא 2 תוכניות אלו, הסיכוי שלכם לגייס הון ולהצליח במיזם הוא כמעט אפסי.
התכנית העסקית שלנו היא מפת הדרכים של העסק שאנו מקימים שלאחריה מגיעה התכנית הפיננסית שבאה לידי ביטוי בתחזית פיננסית בקובץ Excel.

אני מתאר לעצמי שרובכם נפגשתם עם משקיעים פוטנציאליים, אני מתאר לעצמי שרובכם קיבל את המילה "לא", אני בטוח ב100% שכולם נדרשו לספק לאותם משקיעים פוטנציאלים תוכנית עסקית ותוכנית פיננסית.
אז מה ההבדל בין השניים ומדוע הם כל כך נחוצים? תתפלאו, הם כל כך נחוצים בראש ובראשונה לכם, המייסדים, מובילי המיזם, המנכ"לים.

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מפת הדרכים של העסק שלכם: 

  • מהם אבני הדרך של המיזם?
  • מהי האסטרטגיה שלו?
  • מיהם הלקוחות ומהו הערך אליהם?
  • כיצד יתבצע הפיילוט?
  • מהי אסטרטגיית החדירה לשוק?
  • איך המיזם מייצר יתרון תחרותי?
  • מהם המודלים העסקיים העכשוויים והעתידיים?
  • ועוד לא מעט ניואנסים שחשוב ואף קריטי להיכנס אליהם.


בקיצור, לוקחים את המטרה העסקית של המיזם ומייצרים דרך ואסטרטגיה ברורה להגעה לשם.

חשוב לציין

תוכנית עסקית לרוב משתנה בעקבות היציאה לשטח, בשטח הדברים יותר ברורים ולמען האמת השטח הוא המורה שלנו, תוכנית עסקית לעולם לא משתנה ב180 מעלות אלא תמיד צריך לבצע בה התאמות, תוספות ושינויים במידה ונדרש (PIVOT) לשדרוג ושיפור העסק.

תוכנית עסקית לרוב מגיעה ל-20 עמודים מלאים עם כל הצרכים, המחקרים, התרשימים והמודלים שהתגבשו במהלך בניית תוכנית עסקית איכותית.

דוגמא לדף תוכן עניינים מתוך תוכנית עסקית של אחד מלקוחותינו:

מהי תוכנית פיננסית?

התוכנית הפיננסית לוקחת את התוכנית העסקית ומביאה לידי ביטוי בתחזית פיננסית בטבלת-Excel:

  • מה צפי ההכנסות ומאילו אפיקים?
  • כמה בכל שנה?
  • מהם ההוצאות המשתנות?
  • מהם ההוצאות הקבועות?
  • מהו הרווח הצפוי ומתי?
  • מתי העסק יגיע לנקודת איזון?
  • במידה והמיזם צריך לצאת לגיוס הון, התוכנית פיננסית מציגה ליזם כמה כסף צריך לגייס לשם מימוש יציאת הפרויקט לפועל (מתי, כמה ולמה).

כמובן כל זאת באסטרטגיית גיוס נכונה שמראה "שכל" למשקיע, כיצד הוא פוגש את השקעתו בחזרה ומתחיל לייצר לעצמו השקעה מניבה. אין צורך לציין ולהרחיב שזו הסיבה היחידה שמשקיעים רוצים להשקיע בכם – כדי לעשות כסף על כספם.

חשוב לציין

התוכנית הפיננסית נבנית על ידי כלכלן עם עדיפות לכלכלן שחתום על תוכנית פיננסיות מוצלחות וטובות, כאלו שגרמו לעסק להצליח, ליזם לגייס ולחברה לנסוק. ישנם מספר יתרונות בכך שכלכלן בכיר יבצע לכם את התוכנית הפיננסית, להלן חלקם:

  1. במידה וישנן שאלות על התוכנית הפיננסית עדיף לתת לאיש מקצוע להסביר בצורה המקצועית ביותר, על אחת כמה וכמה אם אלו שאלות של משקיע פוטנציאלי שלכם. זה כמו שלא תבקשו מיועץ עסקי שיסביר על הפיתוח הטכנולוגי שלכם. אותה הגברת בשינוי אדרת.
  2. הכלכלן יודע "לגזור" בעקבות התוכנית פיננסית הערכת שווי חברה שעושה שכל למשקיע וליזם בהתאם לסכום הגיוס מה התמורה בהחזקות בחברה. כמובן הכל נתון למשא ומתן אך ביציאה לגיוס הון חייב שתהיה נקודת פתיחה שניתן להסביר אותה.
  3. זהו תחום התמחות של כלכלנים ולא יועצים, שימו לב!
  4. ברגע שהיזם מציין שעל התכניות חתום כלכלן בכיר, מחזק מאוד את הצד המשקיע שרואה שמדובר ביזם שלוקח אנשי מקצוע בכל תחום בחברה שלו.


תוכנית עסקית ותוכנית פיננסית הם נכסים יקרי ערך ליזם ביציאתו לעסק.

שימו לב שלאורך כל המאמר לא השתמשתי במילה "סטארטאפ", יש לכך סיבה. בזמן גיוס הון עדיף לכם להגיד שאתם בונים עסק, אם תציגו את עצמכם כסטארטאפ כל הזמן יקטלגו אתכם בתחום ש97% נכשלים בו וחבל. תעשו עסקים עם הקולגות, השותפים והמשקיעים שלכם ותראו איך תשתדרגו. לא סתם קוראים לתוכנית עסקית בשמה ולא תוכנית סטארטאפיסטית.

ממליץ לכם להצטייד בחומרים טובים וראויים ביציאה לגיוס הון, יציאה מציאת שותפים (שזה משקיעים לכל דבר ועניין), המשקיע / שותף אסטרטגי בוחן את החומרים שלכם ולפיכך שופט אתכם, בין היתר.

רוצים לשמוע יותר לעומק? מוזמנים לדבר איתנו

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניצן פלג

"מיתוג נכון יכריע את הצלחת המיזם שלך!" – הכירו את אבירן כהן, מנהל מחלקת עיצוב וחווית משתמש

אבירן כהן בן 30, מאורס לליאן, ממייסדי סידביז ומכהן כארט דיירקטור של החברה. לאבירן רזומה רחב בתחום העיצוב הגרפי וחווית משתמש (UI\UX) וחתום על פרויקטים רבים ומוצלחים. אבירן יתן לכם את זוית הראיה שלו על עולם היזמות מכובע של מעצב גרפי שטוען שללא מיתוג מדויק וחווית משתמש נכונה קשה מאוד להצליח.

המשך קריאה »

חיפוש כתבות:

חיפוש שירותים:

פנייה אל

"אל תחכה, הזמן לפעול אף פעם לא יהיה מושלם!"

נפוליאון בונפרטה

השאר פרטים ונציג יחזור אלייך בהקדם: