בדיקת כדאיות מוקדמת תציל את העסק שלך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

לפני כל הקמה של עסק קיים או חדש, חשוב לבצע בדיקת כדאיות מקיפה להערכת הפוטנציאל העסקי והרווחיות של העסק. כך תוכלו להבטיח את ההשקעה, להימנע מסיכונים מיותרים ולהבין האם מחירו של העסק משקף את ערכו האמיתי. בדיקת הכדאיות משתנה בהתאם למצבים השונים העומדים בפניכם, וחשובה לביצוע בעיקר במצבים בהם עסק חדש נולד ונכנס אל השוק, או כאשר אתם מעוניינים לרכוש עסק קיים.

אחת הסיבות לכך שעסקים רבים בישראל נסגרים בשנים הראשונות לחייהם, היא חוסר בדיקת כדאיות כלכלית לפני הקמת עסק. הבדיקה נעשית בטרם קבלת הלוואה ובטרם ההשקעה בהון העצמי של היזם, והיא תהליך מורכב אך חשוב. כאשר אתם חושבים על המיזם החדש, עליכם לקחת בחשבון את כל ההתלבטויות ומצבי חוסר הוודאות שפוגש כל יזם, במיוחד בראשית דרכו.

בדיקת כדאיות כלכלית מוקדמת יכולה להבטיח לכם את ההשקעה העסקית, לשקף את ערכו האמיתי של העסק ולהעריך את הפוטנציאל העסקי שטמון בתוכו. לא בכדי, מכונה הבדיקה בביטוי GO NO GO, מפני שהיא זו שקובעת את הכדאיות שבקניית עסק או בפתיחתו של עסק חדש. GO פירושה העסק בטוח וניתן להמשיך כמתכונן, או לשנות את הקונספט על מנת שהעסק יוכל להתקיים בהצלחה. מנגד, עלולה לעלות ההשערה שהעסק אינו כדאי, ועל כן כדאי לוותר עליו – No Go.

כיצד מתבצע הליך הכדאיות הכלכלית?

בחינת העסק באמצעות שאלון אישי – על מנת להבין בצורה הטובה ביותר האם העסק עתיד להיכשל או להצליח, על היזם ראשית להתחיל בשאלת שאלות חשובות הנוגעות לתחומים שונים של הקמת עסק חדש או קניית עסק קיים. ראשית, עליכם לבחון את עצמכם בשאלות אישיות כגון: מהם הכישורים האישיים, האם אתם מודעים לזמן העבודה הרב שעליכם להשקיע, כיצד תנהגו במצבי לחץ ובסביבת עבודה תחרותית, ומהי הדינמיקה שלכם בעבודת צוות או כזו עצמאית, ועוד.

בהמשך, עליכם לבחון את המוצר ביחס לשוק. לדוגמא: האם המוצר ראוי להתחרות בשוק? מהו היתרון היחסי שיש לו על מתחריו? מהן העלויות שעליו להשקיע במהלך השנה הראשונה? האם יש צורך בהשקעות הון גבוהות במיוחד כדי להיכנס אל התחום שבו נמצא העסק? מהו היקף התמורה הכספית לה מצפה היזם בעתיד? ועוד.

בניית דו"ח רווח והפסד ראשוני ובדיקת היקף מכירות – השלב השני שעליכם לבצע בבדיקת הכדאיות הוא חיזוי סעיפי ההוצאות וההכנסות של העסק לפי מדידה. שלב זה חשוב מפני שאחת המטרות של ניתוח השוק היא כדי לאפשר ליזם להבין את היקף המכירות הצפוי לעסק, ואת הפוטנציאל הרווחי הגלום בו.

קהל יעד – פרמטר חשוב משאין כמותו – על היזם להבין היטב את קהל הלקוחות הפוטנציאליים אליהם הוא פונה, וכיצד ייראו הכנסותיו. לדוגמא, מיהו קהל היעד? מהו גודל האוכלוסייה באזור? מהי ההכנסה הממוצעת לנפש? מהו האזור הגאוגרפי אליו פונה העסק? ועוד.

מתחרים – כל בעל עסק מבין שכדי להצליח עליו לנתח ולהבין את המתחרים הקיימים לו בשוק.
לכן, כבר בהתחלה עליכם לבצע ניתוח מתחרים מדויק, על כל ההיבטים הנלווים לכך: חסרונות, יתרונות, חולשות, מיקום עסקים, התדמית שנוצרה למוצר שלהם בעיני הלקוחות הקיימים ועוד.

הוצאות – חשמל, מים, שכירות, ארנונה, מיסים, תשלום לעובדים ולספקים, פרסומות, דמי שכירות ועוד הם רק חלק מההוצאות הצפויות עבור כמעט כל עסק – ולכן חשוב להבין היטב מהן ההוצאות הצפויות ולהבין האם העסק ריאלי עבורכם.

הליך בדיקת כדאיות

לסיכום

בדיקת כדאיות חשובה מאוד להצלחת כל עסק, גם חדש וגם קיים. עליה להיות קפדנית, מקיפה ולכלול את כל המרכיבים שלהם יש השפעה ישירה על העסק: כספים, שיווק, ניהול, תפעול ועוד. הבדיקה בוחנת את הסיכונים הקיימים בהשקעה, פוטנציאל הרווחים של העסק, הזמן הצפוי להחזר ההשקעה, ההוצאה ההתחלתית לעסק ועוד.

על פי כל הנתונים שמתפרסמים, בעלי עסקים שלא ביצעו בדיקת כדאיות עסקית מוקדמת, לא צלחו את שלוש השנים הראשונות לחייהם, ונאלצו להיסגר. ישנם לא מעט מקרים בהם יזמים עם רעיונות טובים, מצאו שההשקעה לא ריאלית ולא משתלמת בראייה לטווח הקצר והארוך ולכן, על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת העסק, נדרשת בדיקת כדאיות עסקית רחבה: כזו שתחסוך עבורכם כסף, זמן, מאמץ והשקעה רבה בפתיחתו של עסק חדש.

עומדים לפני צומת דרכים גורלית ורוצים להבין את כדאיות הצעדים הבאים שלכם? אנו בסידביז נשמח להעמיד לשירותכם את צוות המקצוענים שלנו כדי שתוכלו לבצע בחירה מושכלת ומשתלמת. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורונה - הזדמנויות השקעה
דניאל קוגלר

זה הזמן להתעורר – הזמן הטוב ביותר לפעול ולהרוויח באמצעות יזמות והשקעות חכמות

כיום, ברור יותר מכל שאסור להיות תלוי במקום העבודה וחייבים לייצר נכסים שמזרימים כסף בכל חודש גם כאשר לא עובדים. בנוסף, יש לפתח את היכולת היזמית שיודעת לייצר כסף ולזהות ולייצר הזדמנויות ולא לחכות שהדברים יגיעו אלינו, כי רוב הסיכויים שלא יגיעו.

המשך קריאה »
עסקים וירוס קורונה
ניצן פלג

משבר קורונה? או תחילתו של עידן מופלא?

תארו לכם שהיינו כעת בשנות ה60, קמים בבוקר פותחים את העיתון וקוראים על מניין החולים החדשים, ממשיכים לשגרתנו בעבודה והכל היה מתפקד כמו שצריך, האם המציאות הייתה יותר טובה? יתכן וכן. אין לי ספק שמשבר הקורונה + עידן המדיה החדש גורם לפאניקה יתרה.

המשך קריאה »

חיפוש כתבות:

חיפוש שירותים:

"אל תחכה, הזמן לפעול אף פעם לא יהיה מושלם!"

נפוליאון בונפרטה

השאר פרטים ונציג יחזור אלייך בהקדם: