כיצד חושב משקיע (אנג'ל)? באילו יזמים הוא משקיע? מאמר חובה לכל יזם!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

בחודשים האחרונים ראיינתי יזמים מוכשרים מאוד אשר עברו כברת דרך מעוררת השראה, חלקם גייסו הון רב ולקראת השקת המוצר, חלקם לאחר פיילוט מוצלח בישראל ויציאת המוצר והחברה לשווקים בינ"ל, למדנו מהם המון, החכמנו בעקבות צעדיהם, סיפורם האישי ריגש, אך ישנם אנשים גם בצד השני. 
כן כן, אותם המשקיעים אשר מעניקים ליזמים את היכולת הממשית לצלוח בגבורה את האבני דרך של החברה ולהגיע ליעדים, אותם המשקיעים שעמלו רבות מאוד בשביל הונם, הפסידו את כספם, קמו, נפלו, שוב קמו ושוב נפלו.

המאמר הפעם קצת שונה וממבט אחר – לכתוב לכם ועבורכם מהצד של המשקיע, כיצד הוא חושב? איך הוא פועל? על מה הוא שם דגש? ואילו מיזמים הוא שולל מההודעה הראשונה. החלטתי לשבת עם עמוס טלמור, שותף בחברת SEEDBIZ ויו״ר הועדה המייעצת (ADVISORY BOARD), עמוס הינו משקיע הון סיכון מהמובילים והמוכרים בישראל.

עמוס מכהן כיו"ר וכיועץ של מספר חברות הייטק וטלקום בישראל והשקיע בעשרות חברות ישראליות ב15 שנים האחרונות ביניהן תוכלו למצוא את Kenshoo , Storewiz , Globalepay ,Koranga Covertix, Saguna, TipRanks, HopOn Simple Order ועוד.

עמוס אוהב יזמות ותוכלו למצוא את עמוס נותן את עצותיו השוות הון בהרצאות, כנסים שמתקיימים ברחבי הארץ וכל זאת עם אמונתו הרבה והרצון לשפר את עולם היזמות הישראלי. מעבר לשותף, עמוס הוא אחד המנטורים המוערכים עלי ועל שותפי דניאל קוגלר לאורך דרכנו היזמית והעסקית וללא ספק תרם לנו רבות מנסיונו.

עמוס, מה לדעתך הגורם מספר אחד להצלחת מיזמים?

"חד משמעית היזמים עצמם, ארחיב את המונח – הנכונות של היזמים בעיקר להקשיב, לשמוע, להכיר היא זו שתכריע את הצלחת המיזם שלהם. יזמים חייבים להכיר וללמוד ברמה אבסולוטית לאן הם נכנסים, מי קהל היעד ומי השוק שלהם, מי המתחרים ומי השחקנים.

לולא למידה מעמיקה על הנושאים העיקריים הללו אין שום סיכוי שאותו יזם יצליח באותו מיזם. יזם חייב ללמוד את התחום שהוא מתעסק בו לאורך, לרוחב ולעומק. הרי אף אחד לא נולד עם ידע, במיוחד יזם אז על אחת כמה וכמה שאנו נמצאים היום בעולם מאוד דומיננטי ואי אפשר להתעלם מכך.

אתן לך דוגמא על תופעה מעניינת שנתקלתי בעיקר אצל "היזמים הטכנולוגים". היזמים הטכנולוגים הם ללא ספק גאונים ומבריקים, רק מה – הם בטוחים שהם יודעים את כל התשובות. ברמה העסקית, שיווקית, מסחרית הרוב הגדול חושב שזה פאסה. הם בטוחים שמה שהם יזמו חייב להיטמע בעולם בהתעלם ליכולות שיש מאחורי הקלעים לחברה, לרוב התוצאות קשות ומאכזבות.

חברה היא אופרציה שלמה שכל מחלקה חייבת להיות מנוהלת על הצד המקצועי והטוב ביותר, תבין ניצן, ראיתי בעיניי חברות שנסגרות עם מוצרים מעולים אך כפי שציינתי הגורם מספר אחד להצלחת המיזם הוא היזם והתבונה שלו להבין עד כמה ידע והכרת הסביבה העסקית שלו חשובה ביותר".

קרו לך מקרים שאתה התרשמת מאוד מהמוצר והחלטת לא להשקיע בגלל היזמים?

"בהחלט, ולא פעם ולא פעמיים. בלא מעט מקרים היה ברור לי לגמרי שהמוצר יכול להיות להיט ואף להיות פורץ דרך ברמה בינלאומית. בעקבות בחינת היזמים החלטתי שלא מתאים לי, בדרך כלל מי שמשקיע מקצועי יודע כבר לזהות יזמים, כמו כל דבר בהתחלה אתה טועה אך אתה לומד את זה די מהר כיצד לבחון את היזם שמולך בעיקר את אישיותו. 
יזם צריך להיות קשוב, לומד מפידבקים ואחד שרוצה ללמוד  ובמיוחד כשהצד השני מאוד רוצה בהצלחתו".

אילו נקודות למעשה אתה שם דגש ממשי בבחינת השקעה?

"שאלה מצוינת, אני אישית משתדל מאוד לשים דגש ופוקוס על מספר נקודות עיקריות:

  • במידה וזו שותפות חשוב לי מאוד לבחון את הדינמיקה שיש בין היזמים. ככל שאני רואה כימיה בריאה וטובה בין המייסדים ושכל אחד יודע מה מקומו ותפקידו אני יודע שאלו אנשים שכדאי להשקיע בהם.
  • מכירתי / שיווקי – כשאני משקיע בחברה אני שם דגש מעמיק על הנושא של הלקוח של אותה חברה, נכנס ככל הניתן לראש של הלקוח הסופי ושואל את עצמי האם הייתי רוכש את המוצר של החברה שיש לי כעת הזדמנות להשקיע בה, מחשבה זו עזרה לי מאוד בהשקעות שהתבררו כהשקעות מניבות ומוצלחות.
  • עומק של היוזמה – עד כמה יש עומק לכל הסיפור, בסופו של יום כפי שציינתי בתחילת הראיון, אנו בעולם של חדשנות. המקובעים נופלים! צריך תמיד לשפר ולהיכנס לעומקם של הדברים ולדעת לקחת מוצר ולהתאים אותו תמיד למצב הקיים.
  • עסקית – הפאן העסקי חשוב מאוד, האבני דרך שהיזם קובע הן קריטיות. ראיתי יזמים שיוצאים לגיוס של 500K דולר בזמן שהם בכלל צריכים 150K דולר להוצאת MVP. חשוב לא לקפוץ מעל הפופיק ולבצע את הדברים שלב שלב."
האם משקיעים הם באמת כאלו שמחולקים לתחומים מסוימים?

"חד משמעית כן, משקיעים וכמובן גם אנוכי לרוב משקיעים במיזמים ש"קרובים לליבנו", אני אישית אשקיע בתחומים רחבים אחרים גם, אך לרוב אשקיע במיזם שאני מבין בתחום, או שלחילופין במהלך שנות עיסוקיי נגעתי בתחום זה בצורה כלשהי. כל משקיע אשר משקיע במיזם מסויים בדרך כלל תהיה לו הבנה אינטלגנטית בחברה בה הוא עומד להשקיע.

אקח אותי כדוגמא , בשנת 2006 נחשפה בפניי הזדמנות להשקיע בחברת Kenshoo חברה שנכנסה לתחום הפרסום הממומן באינטרנט. באותם זמנים התחום היה לא חשוף ומעבר להשקעה כספית הבאתי ערך רב אסטרטגי לחברה בעיקר בתחום המכירות, בדיעבד זו ההשקעה הכי טובה ומוצלחת שלי אך לא אשכח שבאותם זמנים הייתי חייב להיות עם "ראש פתוח" להבין שיתכן ואנו לקראת עידן חדש בתחום הפרסום, כששקלתי את ההשקעה בKenshoo דימיתי את עצמי ללקוח והבנתי שללא ספק עידן הפרסום הממומן עומד להכות. משקיע כמוני באותה תקופה הוא משקיע שמגיע גם עם לא מעט ערך מוסף וערך (מה שבדרך כלל מגיעים משקיעים גדולים "אנג'לים") וכיום אני שמח לומר שחברת Kenshoo היא חברה גדולה מאוד עם למעלה מ600 עובדים"

עמוס טלמור בכנס
עמוס טלמור מעביר ערך רב ליזמים בכנס Hula Valley

עמוס, איך לדעתך הדרך המקצועית ביותר להגיע ולפנות למשקיע?

"הדרך הנכונה ביותר להגיע למשקיע היא על ידי חיבור אנושי אמיתי לאותו משקיע ולא סתמי, מה הכוונה? לכל משקיע יש את סביבתו העסקית עליה הוא סומך וכל עוד הוא יודע שאחד מהקולגות שלו רוצה לחבר לו יזם עם השקעה מעניינת אוטומטית אותו משקיע התייחס בצורה יותר מקצועית לאותה הזדמנות.

אוכל לומר לך שדרכי פניה כגון: וואטספ, מייל ולינדקאין אלו דרכים שלעולם לא אתייחס ברצינות, אני מקבל מדי יום המוני הזדמנויות וגם אם ארצה לא אוכל באמת להתעמק על כל הזדמנות והזדמנות כמו שצריך. 

אוכל לספר שבאחד מן המקרים נשלח אלי מייל ואותו יזם כנראה שכח ללחוץ על כפתור "עותק מוסתר" ובכך הוא "הפליל" את עצמו שהוא ראה אותי כחלק מרשימת הפצה, אין לי בעיה עם זה כמובן, אך לא כך עושים ביזנס.

הדרך הנוספת מעבר לחיבור של גורם מקשר היא הגעה לכנסים רשמיים בהם יודעים שהמשקיע נמצא, אם באותו הכנס תוכל/י להציג את המיזם שלך – מה טוב. יש יתרונות רבים להשתתף בכנסים ולהציג את המיזם שלך בפני משקיעים שאתה יודע שצופים בך מ-2 סיבות עיקריות:

  • הוא כבר שמע עליך גם אם זה בחצי אוזן.
  • משקיעים לא מגיעים סתם לכנסים, הם באמת מגיעים לאתר הזדמנויות טובות להשקעה, חשוב להפנים זאת".

האם יש לך עוד עצה או שניים שחשוב שהיזמים שכעת פועלים ידעו?

"אמירתי היא ברורה – כסף הוא לא הבעיה. הבעיה הגדולה אצל רוב היזמים היא המחשבה שהבעיה של המיזם הוא כסף". 

"תפנימו, העולם הולך וגודל, כסף תמיד יש וכולם רוצים להשקיע אותו, אין מה לעשות עם הכסף בבנק. מה שבטוח הוא שמדי יום קמים יזמים חדשים, היזמים חייבים להפנים שלהגיע למשקיע שעבד קשה מאוד כל חייו בשביל הונו לא יכולים לזלזל בכסף של המשקיע, אנחנו לא רק "מביאים את הכסף", גם בן אדם מיליארדר נהיה מיליארדר מעבודה קשה ואין לזלזל בכספו. תגיעו למשקיע ככל שיהיה כמו יזמים ואנשי עסקים שבאים לעשות עסקים ולא לקחת את כספי המשקיע כי רוב הסיכויים שזה לא יקרה, תגיעו עם החומרים הראויים הנכונים: מצגת, סרטון תדמית, מחקר השוק שלכם ותראו למשקיע איך אתם הולכים לבנות ביחד איתו חברה גדולה מצליחה ורווחית".

"לא מעט יזמים שנתקלתי עדיין עובדים בעבודה אחרת ולא מוכנים לוותר על שכרם, דעתם היא שהמשקיע כשישקיע יממן את שכרם, ממש לא. אם אתה מאמין במיזם קום ועזוב הכל! אחרת איך אתה רוצה שאני אאמין? לגבי השכר, ללא ספק כל אחד חייב לחיות ממשהו וגם על זה ניתן להגיע להבנות עם המשקיע בהתאם לצמיחת החברה, בהשקעות שאני ביצעתי הגעתי להבנות עם היזמים וככל שהחברה צמחה גם אני הכרחתי אותם למשוך לא מעט כי כך מגיע להם וגם בצורה זו משמרים יזמים ומייסדים."

עמוס טלמור, ניצן פלג ודניאל קוגלר
"עמוס מעבר לחבר טוב הוא אחד המנטורים המוערכים עלי ועל שותפי דניאל קוגלר לאורך דרכנו היזמית והעסקית וללא ספק עמוס תרם לנו רבות בעשייה".

 



היה לי העונג לשבת ולשוחח עם עמוס טלמור,
עמוס הוא אחד מאנשי המפתח של ההייטק הישראלי ותורם רבות מזמנו האישי וכספו למען קידום היזמות הישראלי.

נמשיך להעניק עבורכם, קהל היזמים שבבית, את כל התובנות והניסיון שיש לבכירי הענף על מנת שתצעידו את תחום היזמות והעסקים למקומות הכי טובים.

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניצן פלג

"מיתוג נכון יכריע את הצלחת המיזם שלך!" – הכירו את אבירן כהן, מנהל מחלקת עיצוב וחווית משתמש

אבירן כהן בן 30, מאורס לליאן, ממייסדי סידביז ומכהן כארט דיירקטור של החברה. לאבירן רזומה רחב בתחום העיצוב הגרפי וחווית משתמש (UI\UX) וחתום על פרויקטים רבים ומוצלחים. אבירן יתן לכם את זוית הראיה שלו על עולם היזמות מכובע של מעצב גרפי שטוען שללא מיתוג מדויק וחווית משתמש נכונה קשה מאוד להצליח.

המשך קריאה »

חיפוש כתבות:

חיפוש שירותים:

פנייה אל

"אל תחכה, הזמן לפעול אף פעם לא יהיה מושלם!"

נפוליאון בונפרטה

השאר פרטים ונציג יחזור אלייך בהקדם: