בתור סטטיסטיקאי עם כמה שעות פנויות בחודש, החלטתי לראות שוב ושוב את תכנית "הכרישים" בניסיון להפיק תובנות סטטיסטיות ותובנות ליזמים כיצד חושבים אנשים במעמד הכרישים. בשביל כך הכנתי קובץ אקסל והכנסתי פרמטרים שונים עבור כל 108 הקטעים של עונות 1 ו-2. אציג לכם כאן חלק קטן מהתובנות והסטטיסטיקות שעלו מתוך צפייה בתכנית הכרישים.
היי כולם/ן, נעים להכיר, שמי ודיע אבו-דהאוד, אני סטטיסטיקאי ויזם עם מיזם פורץ דרך בתחום המחקר בשם qwili (תוכלו לקרוא עליו בתחתית המאמר). בזמני הפנוי אני מחפש ומנתח נתונים מעניינים, משחק טניס שולחן, מגדל עצי בונסאי וקורא ספרים.
לפני שנתחיל בפירוט והממצאים, אני מודה מעבר למעטפת שקיבלתי כאן בסידביז תודה על ההזדמנות להיות חלק מהכתבים האורחים ואני מבטיח שזו רק ההתחלה.
סטטיסטיקה כללית, נתונים וממצאים
108 יזמות ויזמים השתתפו בתוכנית (עונות 1 ו-2), מתוכם:
- 45.4% קיבלו הצעות מהכרישים (38.9% בעונה הראשונה ו-51.9% בעונה השנייה).
- 33.33% קיבלו השקעה (25.9% בעונה הראשונה ו-40.7% בשנייה).
קצת על הכרישים
אורן דוברונסקי הוביל במספר ההצעות ליזמים (אורן היה מעורב בהצעות שניתנו ל-29.6% מהיזמים שעמדו מולו).
אורן דוברונסקי הוביל מבחינת סכום ההצעות (כ-5.35 מיליון ₪ לעונה), אחריו דובי פרנסס (כ-4.25 מיליון ₪ לעונה).
ממוצע ההצעה מהגבוה ביותר לנמוך: יסמין לוקאץ' (כ-432 אלף ₪), דובי פרנסס (כ-425 אלף ₪), עינב אדיב ברר (כ-424 אלף ₪), אורן דוברונסקי (כ-336 אלף ₪), זוהר לבקוביץ' (כ-333 אלף ₪), סתיו שחם (כ-316 אלף ₪), אלדד תמיר (כ-291 אלף ₪), והדר גולדמן (כ-270 אלף ₪).
דובי פרנסס נתן הצעה בדיוק ל-18.5% מהיזמים שעמדו מולו בכל עונה. לעומת זאת, זוהר לבקוביץ' נתן הצעה ל-16.7% מהיזמים בעונה הראשונה וירד ל-9.3% בעונה השניה.
36 היזמות והיזמים שקיבלו השקעה, ביקשו בממוצע כ-570 אלף ₪, הוצע להם כ-607 אלף ₪, וסגרו בממוצע השקעה של כ-612 אלף ₪.
אבל, הם נתנו למשקיעים אחוזים גבוהים יותר: 36 היזמים ביקשו השקעה לפי שווי ממוצע של 6 מיליון ₪, קיבלו הצעה לפי שווי ממוצע של 2.7 מיליון ₪, וסגרו השקעה לפי שווי ממוצע של כ-3 מיליון ₪, כמחצית ממה שביקשו.
טבלה 1: מספר, סכום וממוצע הצעות לפי כריש
כריש | עונות | סה"כ מס' הצעות | מס' הצעות מתוקנן | אחוז היזמים שקיבלו הצעה | הסכום שהוצע | סכום מתוקנן שהוצע | ממוצע להצעה |
---|---|---|---|---|---|---|---|
אורן | 1 | 16 | 32 | 29.6% | ₪5,371,667 | ₪10,743,333 | ₪335,729 |
אלדד | 1 | 9 | 18 | 16.7% | ₪2,621,667 | ₪5,243,333 | ₪291,296 |
דובי | 2 | 20 | 20 | 18.5% | ₪8,491,667 | ₪8,491,667 | ₪424,583 |
הדר | 1 | 8 | 16 | 14.8% | ₪2,156,667 | ₪4,313,333 | ₪269,583 |
זוהר | 2 | 14 | 14 | 13% | ₪4,666,670 | ₪4,666,670 | ₪333,334 |
יסמין | 1 | 9 | 18 | 16.7% | ₪3,891,667 | ₪7,783,333 | ₪432,407 |
סתיו | 1 | 4 | 8 | 7.4% | ₪1,265,000 | ₪2,530,000 | ₪316,250 |
עינב | 1 | 6 | 12 | 11.1% | ₪2,541,667 | ₪5,083,333 | ₪423,611 |
עכשיו לחלק המעניין! מה גורם לכרישים לתת הצעה?
סטטיסטית, הפרמטרים הקשורים ביותר למתן הצעה הם:
- שיעורי בית (לפי טבלה 2, זה היה גורם קריטי עבור 7 משקיעים)
- ידע וניסיון של הצוות
- צורך במוצר
- הימצאות המיזם בשלב מתקדם
- רווחיות המוצר
- גודל שוק
- מוצר/רעיון מוגן בפטנט
- גדילה (Scale)
- חדשנות
- תשוקה גבוהה
טבלה 2: פרמטרים חשבונים עבור כל כריש (מסודר לפי סדר חשיבות)
פרמטר | אורן | אלדד | דובי | הדר | זוהר | יסמין | סתיו | עינב |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
שיעורי בית | ||||||||
ניסיון של הצוות | ||||||||
צורך במוצר | ||||||||
שלב מתקדם | ||||||||
רווחיות המוצר | ||||||||
רווחיות המוצר | ||||||||
רמת ההגנה | ||||||||
גדילה | ||||||||
חדשנות | ||||||||
תשוקה | ||||||||
גודל הצוות |
36.2% מהמיזמים המורכבים מיזם בודד קיבלו הצעה, לעומת 62.5% מהצוותים המורכבים מ-3 יזמים.
מצד שני, גיל המנכ"ל, מראה חיצוני, בגדים, וחיוך, לא היו קשורים לקבלת הצעה. הכרישים יודעים איך לקזז את האפקט של רושם ראשוני.
מיזמים שקיבלו השקעה ע"פ מגדר
46% מצוותי הגברים קיבלו הצעה, לעומת 25% בלבד מצוותי נשים, ו-66.7% מהצוותים המעורבים.
נשים / צוותי נשים עשו פחות שיעורי בית, הציגו פחות את הניסיון של הצוות, הגיעו עם רעיונות/ מוצרים פחות חדשניים.
תצפיות (נקודות) שנופלות על הקו השחור המקווקו מייצגות מיזמים שקיבלו השקעה בדיוק לפי השווי שהם ביקשו.
נקודות מתחת לקו מייצגות מיזמים שקיבלו הצעה לפי שווי נמוך ממה שביקשו.
ניתן לראות כאן שכח המיקוח של נשים הוא נמוך יותר מגברים ומצוותים מעורבים.
* גברים באדום, נשים בירוק, וצוותים מעורבים בכחול.
* הנתונים מייצגים מיזמים שקיבלו הצעה מהכרישים.
איך מזהים שהיזם מסתיר מידע?
יזמים שניסו להסתיר מידע, היו עם פחות תשוקה וחייכו פחות. זוהר, סתיו, יסמין, הדר, ואלדד לא היו סלחניים, ולא השקיעו ביזמים שהסתירו מהם מידע.
המסקנות
- המשקיעים אוהבים יזמים עם ניסיון רלוונטי שעשו הרבה שיעורי בית.
- המשקיעים אוהבים מוצר שיש לו שוק וצורך ואשר הוכיח את עצמו.
- ייתכן שהפער בין נשים וגברים נובע בחלקו הגדול מהשקעת פחות זמן בהכנה להצגה.
- לא להאמין לסטטיסטיקה, ולקחת הכול בערבון מוגבל.
הטיות אפשריות
- לא נלקחו בחשבון החישובים המתמטיים של דובי פרנסס (החזרת השקעה מתוך רווחים וכו').
- כשלא צויין במפורש, גיל, גודל שוק, רווחיות המוצר ונתונים חסרים אחרים הוערכו לפי ההיגיון.
- רוב הבדיקות הן חד-משתניות, לא נעשה תקנון למשתנים כי המדגם קטן.
- לא נעשה cross validation. יכולת המודל לנבא השקעה תיבדק בעונה הבאה!
- ייתכן מאד שנעשה תהליך סינון של המשתתפים לפני או אחרי ההצגה. מכאן, לא מומלץ להכליל את הממצאים על מיזמים מחוץ לתוכנית.
- כשהתקבלו שתי הצעות או יותר ממשקיעים/ קבוצות שונים/ות, ההצעה הנמוכה ביותר היא זו שנחשבה.
שיהיה לכולם בהצלחה, נתראה במאמר הניתוחי הבא 🙂
תגובה אחת
בהנחה והכתבה מבוססת על המשודר, ובהנחה ומה שמשודר מסונן (אין לי מושג אמיתי ההיקף).
בכל מקרה המדידה אינה מדויקת והאחוזים צונחים פלאים.