לאורך חייה עוברת חברת סטארט-אפ מספר שלבים מכריעים בהם היא מגיעה למקום בו היא זקוקה לגייס הון ממקורות שונים, משלב ה-Pre Seed ועד הנפקה ציבורית או רכישה. במאמר זה אבקש לספק לכם עשרה כללים מנחים לביצוע טרם בחירת מסלול גיוס הון, ממשקיעים פרטיים (אנג’לים), קרן הון סיכון, חממה טכנולוגית או חברה שהינה משקיע אסטרטגי.
1. רעיון טוב אינו מספיק
“רעיון טוב” אינו מספיק לגיוס הון. עליכם לספק “הוכחת” הצלחה למיזם. חשוב להראות שהוגדרו המטרות והחזון של המיזם, קהל היעד, הלקוחות, המודל הכלכלי, המתחרים, מבט כולל על השוק, חסמי הכניסה ועלויות הפיתוח על פני ציר זמן, כל זאת תוך הצבה ברורה של יעדים ומטרות לפעולה והעלויות של כל שלב.
2. צרו את מפת השוק העולמי
צרו מפה מדויקת ככל הניתן של השוק העולמי וקהל היעד, והיעזרו במחקרי שוק, סקרים, מעקב אחר רישום פטנטים ואמצעי איתור ידע מתקדמים נוספים. בחלק מהחממות, לדוגמא, בוחנים כבר בשלב הראשוני, תמונת מצב עדכנית על השוק והביקוש האפשרי למיזם ע”י פנייה ללקוחות ושותפים אפשריים למיזם. המגעים איתם גם מסייעים בגיוס משקיעים נוספים בעלי מוניטין עולמי.
3. פיתוח אב טיפוס במימון עצמי
קיומו של אבטיפוס, אפילו חלקי, או מודל עבודה מפורט, מגדיל באופן משמעותי את הסיכויים למשוך משקיעים ולהסביר את כוונות המיזם והצלחתו הפוטנציאלית. על פי רוב, מימון האבטיפוס הראשוני יעשה באמצעות הון עצמי (עדיף להשקיע הון עצמי באב טיפוס מאשר בתכנית עסקית מפורטת).
4. קבוצת היזמים
מרבית המשקיעים רוצים לדעת כי הם מפקידים את כספם בידי תמהיל נכון של אנשים עם מגוון כישורים – הובלה עסקית, הובלה טכנולוגית, יצירתיות, יכולת שיווק מפותחת, יכולת ניהול כספים, עמידה בזמנים, ביעדים ובלחצים וכמובן יכולת למידה גבוהה. חשוב למשקיעים לראות כי היזמים מכירים האחד את השני ויוכלו להסתדר יחד הן ברמה האישית והן עסקית לאורך זמן.
5. תכונות נדרשות מיזם
- תשוקה הוכיחו התרגשות מדבקת.
- עקשנות :הוכיחו סיבולת וכוח רצון להישאר עם החזון שלכם.
- גמישות מחשבתית: היו נכונים להעריך ולמקד מחדש את תכניותיכם.
- מחויבות: הבהירו כי אתם מחויבים למיזם במשרה מלאה.
- עבודת צוות: הצוות מוכרח להוכיח שהוא יכול לעבוד ביעילות והרמוניה.
- יכולת לימוד: היזם והצוות חייבים להיות מוכנים ללימוד.
- ידע: משקיעים מעדיפים לגבות צוות שבאמת מכיר את השוק ובעל רקע עשיר בנישת השוק בו החברה עוסקת.
6. הימנעו מפניות מיותרות
איכות המשקיעים לא פחות חשובה מאיכות היזמים. למדו את תחומי ההתמחות של המשקיעים למניעת פניות מיותרות וצרו רשימת יתרונות וחסרונות עבור כל אחד מהמשקיעים אליהם אתם פונים, אל תיקחו כל כסף באשר הוא.
בדקו האם המשקיע מסוגל להעניק למיזם תמיכה עסקית, פתיחת דלתות ומימון המשך, מה האסטרטגיה שלו (השתלטות, השקעה יחד עם משקיעים נוספים, אופי ההשקעות הקודמות), והאם מכיר את תחום העיסוק בכדי שיוכל לסייע ויבין את הקשיים והמכשולים העומדים בפניכם. שוחחו עם חברות בהן השקיע בעבר.
7. חברו לאנשי מקצוע מובילים
כדי שסטארט-אפ יצליח נדרש שילוב של כמה בעלי מקצוע מתמחים: עו”ד, רו”ח, צוותי סיוע וחניכה בתחומי הפיתוח, השיווק, הניהול, ושימור צוות. כדאי גם לגייס דירקטוריון מייעץ איכותי.
אמנם העלויות של כל המוזכרים אינן נמוכות, אולם בעת חיפוש משקיע אתם רוצים לדעת כי ישנם בעלי מקצוע אשר יגנו על האינטרסים שלכם ושל המיזם.
חממות טכנולוגיות מסייעות למיזמים הנבחרים לשורותיהן בטיפול מקיף ובמתן אנשי מקצוע נדרשים כחלק מהשירותים אותם הן מעניקות למיזמים, זאת בתוספת למשרדים וחללי עבודה, וחניכה מקצועית ואישית בתחומי טכנולוגיה, פיתוח, ניהול ושיווק.
8. הכירו את המושגים הבסיסים של גיוס הון
בכל מסלול השקעה רמות הסיכון ואופן חלוקת המניות הוא שונה. הכירו את השיטות המגוונות לחישוב האחזקות ושווי המיזם בכל שלבי התהליך. דעו להצדיק את השווי אותו אתם מבקשים. הכירו את המושגים העיקריים שנהוגים בהשקעות בתחום ההון סיכון. חשוב לאזן בין הרצון להחזיק נתח גדול של החברה לצורך להכניס שותפים בעלי הון וערך לחברה. חשבו מההתחלה כמה הון המיזם ידרוש וכמה סבבי גיוס יידרשו.
9. פרזנטציה ורושם ראשוני
עבור כל משקיע עליכם להציג פרזנטציה קצרה, על פי רוב בשפה האנגלית, לפניכם מספר כללים לפרזנטציה מנצחת:
- הכירו את הקהל
- התכוננו אך היו פתוחים לשינויים
- הכינו רשימת שאלות ותשובות
- שמרו על כללי עמידה מול קהל
- בנו בפורמט פיץ’ רגיל
- בררו מיקום בתור
- התלבשו באופן מכבד אך אישי
- היו תמציתיים והרחיבו רק היכן שתתבקשו
- אם לצוות ניסיון עשיר הציגו זאת בהתחלה
- היערכו כראוי להליך גיוס ההון
10. היערכו כראוי להליך גיוס ההון
גיוס הון אינו הליך פשוט, אורך זמן רב יותר מהצפוי ולעיתים קרובות דורש משאבים. יש להיערך לתקופת גיוס מבחינת חלוקת תפקידים בין חברי המיזם. ככלל, לקרנות הון סיכון וחממות ניתן להגיע באמצעות אתרי אינטרנט, אינדקסים המרכזים משקיעים כדוגמת IATI או IVC, כנסים ומפגשים מקצועיים, וכמובן קשרים בין אישיים.
ובנימה אישית, קראו את הספר Lean and mean ונסו להוכיח שאתם מכבדים את כספם של אחרים ומקפידים לעבוד בחסכנו וביעילות! למדו את הכללים, עשו שיעורי בית, השקיעו זמן בתכנון וניהול ובכך תגדילו את סיכויי הצלחת המיזם לאין שעור. בהצלחה!
תגובה אחת
אהבתי מאוד הדפסתי צילמתי זה עשרת דיברות חשובות מאוד לדעת
פירטת את זה נפלא