5 שאלות שכל בעל עסק חייב לשאול את עצמו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

כבר מהיום הראשון כבעלי עסקים, אנחנו מבינים שמדובר בתחום לא קל: עומדים בפנינו הרבה מאוד אתגרים, שאלות, תהיות ואף תסכולים, ולעתים אנו פשוט ממשיכים הלאה מבלי לפתור אותם, או לכל הפחות להשקיע בהם את תשומת לב הראויה.


אך הנה משהו שיכול להפתיע גם אתכם: לעתים, לא צריך למצוא תשובות – אלא דווקא לשאול את השאלות הנכונות. לא הופתעתם? הנה עוד משהו חשוב: במיוחד כשמדובר על ניהול עסק באופן יעיל, אתם צריכים לשאול רק אדם אחד כדי לדעת את התשובות, והאדם הזה הוא לא אחר מאשר אתם.

ברגע שבו תעצרו לרגע ותעשו שיקוף אמיתי שבו תשאלו שאלות נוקבות, ללא חוצצים כלשהם לגבי עצמכם והעסק שלכם, אז תראו את האור ותתחילו להבין דברים שתוכלו ליישם כבר מתום התהליך.


האם אני שם יעדים?

כל אדם מצליח יודע מה הוא רוצה, וזה נכון גם מחוץ לעולם העסקים. בכדי לדעת מה אתם רוצים, אתם צריכים לשבת ולהבין לעומק את הצרכים, המשאבים והיכולות שלכם, וזאת כדי למפות את המטרות שלכם ולחלק אותם ליעדים.

לדוגמא, ייתכן שאתם רוצים להקים עסק כדי לספק פתרונות תוכנה עבור יזמים, וכדי לעשות זאת, אתם שמים לעצמכם יעד לשנה הראשונה של העסק, שעומד על כך שבסופה תהיו עם 30 לקוחות לפחות.

בהתאם, עולה שאלה מכוונת נוספת: מה העסק צריך בכדי להגיע ליעד של גיוס אותם 30 לקוחות וגם לתת לאותם לקוחות שירות מצוין?

לדוגמא, העסק יצטרך להחזיק 3 מתכנתים, 2 מעצבים ו-2 אנשי מכירות ותקציב שיווק על סך X ש״ח (זאת כמובן מלבד האסטרטגיה שיש לבנות והמסרים שהעסק מוציא החוצה).

שימו לב להבדל: בשני המקרים (כשמגדירים יעדים וכשלא מגדירים יעדים) המטרה הסופית ברורה, אך בפועל, רק מי שיגדיר לעצמו יעדים "כמותיים" יוכל לקדם את העסק בצורה הטובה והיעילה ביותר (כמובן שיעדים אלו גם יכולים "להתפצל" ליעדים נוספים קטנים יותר).

ליעדים "כמותיים" יש יתרון נוסף מאוד חשוב – היכולת למדוד את הדרך שלכם להצלחה ולהרגיש שאתם מסוגלים לעמוד במשימות ושאתם בכיוון הנכון. במידה ועמדתם ביעדים – תפרגנו לעצמכם. במידה ולא, תבחנו מדוע לא הגעתם אליהם ומה היה חסר בכדי להגיע אל אותם יעדים שהצבתם לעצמכם.

לאחר שתנהלו את העסק בצורה של יעדים וניתוח, העסק שלכם יהיה יעיל יותר מאי פעם.

חישובי-ניהול-עסק


איפה אני ביחס לשוק?

ההצלחה שלכם בתחום בו אתם עוסקים מושפעת רבות גם מהמתחרים שלכם, ושינויים ותמורות מהצד שלהם יכולות לתגמל ואף לזעזע את העסק שלכם.

אחרי ההתבוננות הפנימית, הגיע הזמן להסתכל החוצה: מהו פלח השוק שלכם? מה מבדל אתכם מהמתחרים? האם יש שירותים ו/או מוצרים הבלעדיים לכם או להם? האם השירות שלהם טוב יותר? האם המחירים זולים יותר? מהו קהל הלקוחות הפעיל שלהם? מיהו המתחרה שהכי "בעייתי" עבורכם? האם קהל היעד מבין את הערך שאני מציע? האם המסרים מספיק ברורים?

ברגע שתדעו את כל זאת, תדעו איך להתקדם אל עבר המטרה תוך כדי שאתם יודעים לפעול ולהגיב לתזוזות בשוק, ואף להפתיע את המתחרים שלכם.


למה לקוחות צריכים לבוא אליי?

שאלה זו כנראה התעוררה בכם כבר בסעיף הקודם, והעקרון העומד מאחוריה פשוט – אם אתם לא היחידים שמספקים את השירות או המוצר, למה ללקוח לפנות אליכם? התשובות לכך מגוונות, אבל אתם צריכים למצוא את כל מה שמבדיל אתכם (לטובה) לעומת העסקים האחרים בתחום.

כאשר תענו על השאלה ותגיעו למסקנה, תוכלו לבדל את עצמכם אף יותר ולמתג את העסק בתור כזה שמביא תועלות טובות יותר ביחס לשוק, ונחשו מה? גם קהלי היעד שלכם ישימו לב לכך.


איך אני מגיע לקהלי יעד חדשים?

גם אם קהלי היעד שלכם גדולים וטובים וקונים רק אצלכם, הרי שאתם חייבים תמיד לחשוב צעד אחד קדימה ולמצוא את הקהלים הנוספים שיתנו לעסק שלכם לצמוח. זה יכול להיות קהלים שונים לחלוטין מאלו שאתם משווקים אליהם כיום, קהלים דומים במדינות אחרות ועוד.

פוטנציאל הצמיחה לא קשור רק לגידול בלקוחות: יש לא מעט מוצרים שפותחו לאחר פידבק מקהלים חדשים, מה שיצר ליין מוצרים אפקטיבי ו/או שיפורים במוצרים ושירותים קיימים.


איך אני משמר את הלקוחות הקיימים?

להביא לקוחות חדשים זה חשוב, אבל מה עם אלו שכבר עברו את הליך המכירה? מדובר בלקוחות שכבר מכירים אתכם, וכבר שילמו לכם כסף והשתמשו בשירותים שלכם. בדיוק בגלל סיבות אלו, אתם חייבים לדאוג לכך שהם יישארו מרוצים, ואצלכם.

קהל לקוחות קיים ומרוצה הוא כרטיס ביקור שיכול לעשות יותר פלאים מאיש מכירות ממולח, מפני שהם מהווים "תעודת איכות" בה העסק אכן עובד, יש בו עניין ומוצרים/שירותים רלוונטיים המסופקים באיכות ושירות גבוהים.

תחשבו על זה כך – אתם לא תרשמו למכון כושר או לכל עסק אחר שאין לו כמעט לקוחות, מפני שהחשד שלכם יעלה באופן אוטומטי (ובצדק). זכרו – ניהול עסק כרוך בהשקעת מאמצים ומשאבים בשביעות הרצון של הלקוחות הקיימים, ובכך ניתן להקל גם על הליכי גיוס לקוחות חדשים.


סיכום ויציאה לדרך

אלו רק חלק מהשאלות אותן אתם צריכים לשאול את עצמכם, ורצוי לעשות זאת לעתים תכופות. בהתאם, שאלות נוספות על יעילות העובדה ורווחיות העסק צריכות להיבחן לעיתים קרובות גם כן.

זכרו – ניהול עסק מצליח גם בזכות ניהול נכון הכולל מטרות-יעדים-ניתוח-רווחיות וגם בזכות העובדה שהבעלים שלו בטוח ביכולות שלו ושל הצוות להביא את העסק למטרות וליעדים. בהצלחה!

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יזמות נדל״ן - yg-investments
ניצן פלג

יזמות נדל״ן מתקדמת – הכירו את עומרי גלילי ואת הטיפים ליזמים הצעירים הנכנסים לתחום הנדל"ן

עומרי גלילי, איש עסקים ויזם נדל"ן אשר מאחוריו כברת דרך יפה ומרשימה וכל זאת כשהוא בן 28.
השתחרר מהצבא וקפץ לאוקיינוס הגדול, יצא לשטח, נרשם לאוניברסיטה ופרש לאחר מכן, הפנים דברים בשטח ניהל עסקאות בעשרות מיליוני דולרים ומכיר את רוב צמרת הנדל"ן בישראל. מה דעתו?

המשך קריאה »

חיפוש כתבות:

חיפוש שירותים:

פנייה אל

"אל תחכה, הזמן לפעול אף פעם לא יהיה מושלם!"

נפוליאון בונפרטה

השאר פרטים ונציג יחזור אלייך בהקדם: