סייבר של כוונות טובות – רשמים מאליפות הסייבר למתכנתים של CyTaKa

CyTaKa כנס סייבר
דורון אמיר מנכ״ל CyTaka מעניק את הפרס לזוכים | צילום: שמעון גליאנצשפיגל

אם הייתם אומרים לאלעד פרג'ון של שנת 2001 שיום יבוא ואחד מהמלונות היוקרתיים בישראל יארח תחרות סייבר עולמית עם פרסים של עשרות אלפי דולרים, כנראה שהוא היה מופתע. את האמת? לפי הבדיקה שעשיתי, גם שאר החברים בסידביז כנראה היו מרימים גבה (במקרה האופטימלי).

מאז, עבר זמן לא מועט במסע החיים, השנה היא 2021, והחלום הנגוז שאפילו לא העזתי לצייר בדמיוני הפך למציאות. סייבר הוא כבר לא תחום אפל ונדיר בו מתעסקים רק מוחות מבריקים המסתתרים בין הצללים (למרות שלפי הוליווד, מספיק לשים קפוצ'ון ולהקליד הרבה כדי להגיע לפנטגון).

למעשה, הוא הגיע לקדמת הבמה: לפי המספרים, ההייפ וההישגים שהגיעו אל מעל ומעבר בערב אחד – נדמה שאפשר להכריז בקול גדול שסייבר זה הדבר הבא וכי מדובר בהרבה יותר מאשר טרנד חולף: זהו אספקט אשר צפוי להשפיע על החיים של כולנו, בין אם אנחנו חיים ונושמים טכנולוגיה ובין אם רק לאחרונה למדנו איך להפעיל את המחשב.

הדרך לשם לוותה באינספור שעות עבודה ומאמץ של מיטב המוחות בתחום, ואחד מאותם אנשים הוא דורון אמיר, מנכ"ל CyTaKa העומדת מאחורי הטורניר, ואדם אשר עמד מאחורי פרויקטי סייבר רבים במהלך שנותיו כיזם מוכר בישראל ובעולם – ישבנו איתו לאחר שהאדרנלין נרגע במקצת כדי להבין יותר איך הגענו לטופ, מה מייחד את מדינת ישראל בכל הנוגע לסייבר, למה אנחנו צריכים להפסיק לפחד מהמונח ועוד מגוון נושאים חמים.

עשר שנים אחורה, אף אחד כמעט לא יודע מה זה סייבר. היום – אנחנו רואים נוכחות עצומה דווקא של הדור הצעיר. מה גרם לכך?

"תראה, סייבר היה כאן כבר כשהיינו ילדים" משיב אמיר "קראו לזה בשמות אחרים – אבטחה, ביטחון לאומי ומגוון שמות. היינו רגילים לראות את התחום בעיקר מהצד הבטחוני-צבאי, מדינות נגד מדינות וכו', וזה מאוד הגיוני. ההבדל המרכזי הוא שהיום נוסף עוד אספקט חשוב – מדינת הכסף. התחום הפך להיות אזרחי, וגלש למגוון אזורים.

מה זה אומר? שהמעשים שבמשך עשרות שנים התנהלו מאחורי הקלעים הגיעו לקדמת הבמה, לכותרות הראשיות שלנו, והכל נהפך לאישי. פתאום זה קובע את העתיד של המשפחה, של החברים וכל הסובבים אותנו – ולכן במקום לסמוך על אלו שעשו זאת עד כה, אנחנו שואלים מה אנחנו יכולים לעשות בנידון ואיך אנחנו יכולים לתרום להגנה על הדברים החשובים עבורנו, בין בפרט או כקבוצה."

דיברת על זה שסייבר מוכר בשמות אחרים – למה התכוונת?

"סייבר זה הרבה יותר מפריצות בין מחשבים ורשתות, זה גם הנדסה חברתית ופישינג." מסביר אמיר "יחידה 504 של צה"ל מתעסקת בעיקר במניפולציות להשגת מידע, וכולנו מכירים מגוון סיפורים על אנשים שהצליחו להגיע רחוק רק בזכות יכולת להתבטא, מציאת נקודת תורפה וכו'.

הבלבול נובע מכך שאותן מניפולציות עברו לתחום הדיגיטלי, אבל בסופו של יום פשוט מדובר בזרוע ביצועית לאותם עקרונות. בגלל שהמרחב הדיגיטלי מאפשר להגיע להרבה יותר אנשים תוך זמן קצר, ולכן נדרשים הרבה יותר אנשי סייבר – זה יכול להגיע מהדור הצעיר שרק נחשף לתחום, וגם מאנשים כמוך וכמוני שעובדים בתור מתכנתים, מפתחים וכו' – עם הסבה לסייבר."

CyTaKa דורון אמיר Doron Amir

דורון אמיר, מנכ״ל CyTaka, נואם על קידום תחום הסייבר בישראל. | צילום: שמעון גליאנצשפיגל

אז בעצם עוצמת הסייבר של כל גורם מסתמכת על החולייה החלשה בשרשרת

"בכל מקום שהוא, כולל המדינות החזקות ביותר בתחום, יש חולייה חלשה וחולייה חזקה. באמצעות קידום המודעות לסייבר שאנחנו מפיצים ברחבי העולם, אותם גורמים מתחזקים משמעותית ויש דירבון ומוטיבציה משמעותיים הרבה יותר ללמוד יותר ולהשתפר על בסיס קבוע. גם הדרגים הגבוהים שחלקם מבינים פתאום שהמעמד שלהם יכול להתערער על ידי שחקנים חדשים." מרחיב אמיר.

ההבנה הזו מובילה לביקוש גבוה יותר ולכסף ענק שזורם לתחום. אז נכון, יהיו אנשים שיעשו הסבה בשביל הכסף, אבל בסופו של יום המטרה של כולנו היא להפוך למובילים בתעשייה, ואם יותר אנשים רוצים להיכנס לשם בגלל התנאים הטובים, אז זה משרת את המטרה."

האם הקמת את CyTaKa מהרצון לתקוף או להגן?

"סייטאקה קמה בגלל שאני מאמין שהפתרון לבעיית הסייבר הוא קודם כל אנשים" עונה אמיר "באתי מעולם הטכנולוגיה, פיתחתי טכנולוגיות, עבדתי עם טכנולוגיות Cutting Edge כ-CTO וליוויתי מגוון פרויקטים והמסקנה הסופית מאוד פשוטה: העולם הטכנולוגי כל הזמן רץ קדימה ומשתנה." מפרט אמיר "מה שאני אמציא עכשיו לא יהיה רלוונטי בעתיד הקרוב, וגם המכשירים המאובטחים והמוצפנים יותר נפרצו. מה לא משתנה במהירות? האנשים!

עכשיו, כל אחד מאיתנו יכול להיכנס לתחום הסייבר ולקבל מידע וכלים שלא היו זמינים עד כה, וכך בעצם אנחנו מקימים יחידות 8200 מקומיות בכל מדינה, כולל כאלו שלא הייתה להם בכלל אופציה כזו"

להקים יחידת 8200 בכל מדינה? זה לא עלול ליצור מאזן אימה או מלחמה קרה חדשה?

"המצב שהיה אז שונה לחלוטין מהיום כי בעידן המודרני לכולם יש מה להפסיד. המרוץ אחרי החימוש הגרעיני יצר סוג של שפיות שאמנם לא פתר את המלחמות בעולם אבל כן יצר רתיעה. כך גם בסייבר, ככל שנחזק אותו יותר, אנחנו רק נחזק את עצמנו בזכות שותפים חדשים וחזקים." מפרט אמיר.

האם יש גורמים קרימינליים בעולם הזה? בוודאי שכן, אבל אין להם מה לחפש אצלנו – אנחנו חושפים את המתחרים שלנו, מפרסמים אותם וכל מי שמגיע אצלנו רחוק מקבל הכרה עולמית. חלק מ"היוקרה" של התוקפים והגורמים העוינים נובעת דווקא מזה שלא יודעים מי הם, וכך בעצם אנחנו מרחיקים אותם מלהיעזר בפלטפורמה שלנו"

ראינו 10 פיינליסטים צעירים – מה עם החבר'ה בגילנו, אלה שחיים ונושמים סייבר? זה מעניין אותם?

"ראינו במוקדמות את כל הגילאים, המגזרים והמגדרים – וזה מתחיל מהאפליקציה שנגישה לכולם" מגולל אמיר "אנחנו נראה בהמשך שעצם זה שאנחנו לא מבדילים ומה שאכפת לנו זה שיגיעו אנשי תוכנה. זאת הגישה שרווחת בעולם, בייחוד אחרי הקורונה שבה אנשים עובדים מהבית וכבר אי אפשר לעקוב אחרי בנאדם ולדעת אם הוא יושב ליד המחשב כל היום – ולכן מודדים יותר לפי משימות וביצועים.

האפליקציה עובדת לפי המודל הזה – היא בוחנת מה עשית ואומרת לך במה אתה טוב ובמה אתה לא. לא אכפת לה מאיפה המשתמש בא, אכפת לנו אם הוא עושה את מה שהוא אמור ומתגמלת אותו לפי זה"

אתם מחפשים אנשים שלמדו תואר בתחום או אוטו דידקטיים?

"בסייבר יש העדפה ייחודית מאוד לאנשים שלומדים לבד" משיב אמיר "גם מנהלי פרויקטים מעדיפים את זה, כי אכפת להם לפני הכל אם האדם שמולם יודע לעשות את העבודה או לא, ורק אח"כ נכנסים פקטורים כמו קרבה לעבודה, השכלה פורמלית וכו'.

גם ביחידה יוקרתית כמו 8200 לא כולם אנשי סייבר, וזה בסדר. המטרה של כל מעסיק צריכה להיות לא להעסיק אדם שנראה נחמד על הנייר אלא אחד שעבר את המבחנים ואתה יכול לסמוך עליו שהוא לא יתקע את הפרויקט."

רוב האנשים רואים סייבר כשלילי, ואין להם מושג אפילו על ההבדל בין האקינג לקראקינג וכו'. איך משנים את האימג' לטובה?

"הזכרתי קודם שהסייבר בא מעולמות צבאיים ובהחלט אני מבין למה הקונוטציה מפחידה גם היום – אדם עם כוונות רעות יכול לנעול אנשים ברכב או להפוך את הבית שלהם לסיוט" מגיב אמיר "אפשר להסתכל על זה ככה ואפשר לראות את זה גם כחידה מאתגרת, אתגר או סוג של משחק חשיבה. אפשר גם להסתכל מהצד השני – איך אני יכול לפעול לכך שאני אוכל לדבר עם החברים שלי בבטיחות, איך אני אדע שהפלאפון שלי באמת מאובטח וכו'?

כשאנחנו חושבים ככה, דברים נראים הרבה פחות מאיימים – אנחנו מרגישים שיש לנו שליטה על המצב וזה ההפך הגמור מחוסר הוודאות שלרוב מעורר בנו את הפחד"

מה לדעתך מייחד את ישראל בתחום הסייבר?

"וואו. סייבר ישראלי מבחינתי הוא מאוד יצירתי" מרחיב אמיר "כאן הלאומיות באה לפני הכסף, ויש לנו רצון להוכיח שאנחנו טובים בתחום. אנחנו לוקחים את הנושא אישית כדי להוכיח שהצלחנו ושאנחנו יודעים מה עומד מולנו."

"אחת מהסיבות המרכזיות לכך שהפכנו לכל כך טובים בכך היא כל האיומים מבחוץ, לחץ מייצר כישרונות ופתרונות איכותניים, ומי שעומד מולנו ומאיים עלינו זה לרוב המוחות המבריקים ביותר בצד השני ולא סתם אדם מהרחוב.

ככל שהאתגר גדול יותר, ככה אנחנו הופכים לגרסאות טובות יותר של עצמנו אחרי שהצלחנו לעמוד מולו."

Matan Elgrasi Winning

הענקת פרס ראשון – 25,000$. בתמונה משמאל דורון אמיר, מתן אלגרסי, גיא אניש. | צילום: שמעון גליאנצשפיגל

ומה השלב הבא?

"אנחנו עובדים חזק על CyTaKa Kids" חושף אמיר "זאת אפליקציה חינמית עם פרסים שמכוונת להכניס את הדור הצעיר למשוואה. הוויז'ן מאחורי זה הוא לתת הזדמנות לאנשים את האפשרות להיות שווים. למה? כי זה מעודד הידברות ומפחית את הפחד, מעצים אומץ ליזום, וכך יש סיכוי לטוב לנצח את העוינות והפילוג.

זה אולי נשמע נאיבי ואין ספק שזה לא פשוט, אבל רוב הסכמי השלום התחילו מהידברות ולא מ"מי יותר חזק". גם הגורמים המאיימים כמו דאע"ש וכו' הם כאלו בגלל שאין עם מי לדבר. נכון שזו דוגמא קיצונית, אבל אם נפעל לתת את האופציה לכל ילד מכל מדינה להשתתף, בהחלט נפחית את הסיכונים בטווח הארוך – ואני רוצה שיהיו עוד מיזמים שילכו לפי הגישה הזו ויוסיפו חיוביות לעולם."

מה אתה ממליץ למי שקורא את הריאיון?

"אם אתם עוסקים בתוכנה או מכירים מישהו כזה, אתם צריכים לראות שיש קשר ישיר בין המקצוע לבין סייבר, ושלשם העתיד שואף" מבהיר אמיר "אין ספק שלמתכנתים בעלי הכשרה בסייבר תהיה עדיפות על פני אנשי תוכנה רגילים. יש תחומים שצומחים בצורה מטורפת כמו AI, מחשוב קוואנטי וכו' שיכולים לקחת מקומות עבודה, אבל אין ספק שבכל הנוגע לסייבר, האוטומציה לא יכולה לתת מענה אמיתי ולכן תמיד יצטרכו אנשים שחושבים מחוץ לקופסא ומסוגלים להביא פתרונות שהמחשב והאלגוריתמים לא יכולים לספק.

תוך מספר שנים מהיום, "ההגדרה של מתכנת הולכת להשתנות והחלק של סייבר יהיה חלק בלתי נפרד ממנה, לכן, אני ממליץ לפעול בהקדם ולהתאים את הכישורים הנדרשים לדור מתכנתי- הסייבר של העתיד הקרוב " מסכם אמיר.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המומחים של סידביז

"כוחה של קהילה" – כיצד קהילות יזמים מכריעות את עתיד הסטארט-אפים? סיכום שנת 2023

בעולם המהיר של טכנולוגיה ועסקים, יזמים מצליחים מסתמכים לעתים קרובות על קהילות תומכות כדי להניע את המיזמים שלהם קדימה. מאמר זה נועד לסכם עבורכם את שנת 2023 וכל הקרה בקהילה: ההרצאות, קבוצות הוואטספ השונות, החיבורים ובעיקר החתונות היפות שזיהינו שנוצרות. סיכום תמציתי של יזמים שהשיגו אבני דרך משמעותיות במהלך השנה כל זאת באמצעות שיתוף פעולה, משאבים משותפים, קהילה זו הוכיחה את עצמה ככלי להצלחתם הקולקטיבית.

המשך קריאה »
יזם השנה 2023 - תמיר מגן, מייסד ומנכ"ל SPIRITT
המומחים של סידביז

יזם השנה של קהילת IEC מבית Seedbiz הוא תמיר מגן, מייסד-שותף ומנכ"ל SPIRITT

אנו גאים להציג את הבחירה שלנו לתואר "יזם השנה לשנת 2023" – תמיר מגן, מייסד-משותף ומנכ"ל ספיריט (SPIRITT). כבכל שנה באירוע השנתי, שהוא מועד ציון להתבוננות וחגיגת החדשנות, חברי הצוות שלנו ניתחו ושקלו את מגוון הפעילויות וההישגים של כל חברי הקהילה. הבחירה ליזם השנה מתבצעת בהתחשב בתרומה משמעותית לתחום, הישגים בשטח, והובלת מיזמים מוצלחים במיוחד במהלך השנה החולפת.

המשך קריאה »