בשנת 2024, כבר די מובן שלא חייבים להמציא את הגלגל בכדי להיות יזם מצליח. יחד עם זאת, נראה שלפעמים עדיין מפספסים נקודה חשובה לא פחות – גם עולמות "מיושנים" ומסורתיים מחזיקים בתוכם המון אפשרויות ליזום, ליצור, לחדש ולהפתיע.
אחד מהיזמים שפיצחו את הקונספט הנ"ל הוא מאור מכלוף, אשר מוביל פתרון טכנולוגי ראשון מסוגו בשם TrackBrandz, המיועד לסייע למגוון רחב של ספקים, אנשי מקצוע וחברות תקשורת, אנרגיה ועוד – מעצמאיים ועד לארגוני ענק וגופים ממשלתיים.
ספר על עצמך
נעים להכיר, מאור מכלוף, בן 31 – יזם טכנולוגי ומפתח פתרונות בתחום כלי העבודה. בעברי, היה לי עסק של שליחויות, וניהלתי מספר עסקים. אני עוסק בתחום התשתיות כבר מגיל 24 כשכיר בחברות כגון אלמור ואחרות, ולאחר מכן, כקבלן עבודות חשמל ותשתיות. תוך כדי העבודה, עלה בי הרעיון למיזם, ומכאן התחיל הסיפור.
ואיך הוא ממשיך?
כרגע אני עוסק בפטנט המשמש כמערכת לאיתור חסימות בצינורות תשתית, מה שמוכר גם כמוצר הדגל במיזם בו אני משמש כמייסד ומנכ"ל – TrackBrandz. המערכת מתאימה לכל סוגי צינורות התשתיות – חשמל, אלקטרוניקה, תקשורת, אינסטלציה, מצלמות, נקודות אינטרנט ועוד – כפי שניתן להבין, מדובר בפתרונות בסדר גודל משמעותי, כולל לקוחות ממשלתיים וארגונים גדולים.
חשוב להבין שלקוח הקצה הוא הטכנאי שמתקין, אם כי עיקר ההתעניינות מגיעה מבכירים באותם ארגוני ענק וכך בעצם, מדובר בפתרון שיכול לשנות לחלוטין את השוק ואת אופי העבודה כפי שהוא מוכר לנו בימינו.
איך הגעת למיזם? מה האירוע המכונן?
מאז ומתמיד, התחברתי לתחום. בתור מישהו שנמצא בשוק העבודה מגיל צעיר, התחלתי לעבוד כמתקן אופניים, וכבר בגיל 17 התחלתי לנהל מסעדה חלבית. מגיל קטן, הרגשתי שיש לי ראש שמחפש לפתור בעיות ולמצוא רעיונות לפטנטים, תמיד הרגשתי את החוש היזמי, אבל בסופו של יום, נשארתי עם המחשבות וראיתי איך רעיון שחשבתי עליו מומש על ידי מישהו אחר, ואז הגעתי לתחושת החמצה. לכן, כשעלה לי הרעיון למיזם הנוכחי, החלטתי שאני הולך עם זה עד הסוף, מה שהביא אותי להתחיל בבדיקת היתכנות ובתהליכים שהובילו אותי לאיפה שאני נמצא כיום.
במהלך העבודה, נתקלתי בבעיה שבה הצינורות נחסמו, ולא היה ניתן להשחיל את הכבלים ולשמש את נקודות השירות. במצב כזה, צריך לחצוב בניסיון להבין איפה החסימה, מה שעלול לגרום לבזבוז זמן, נזק וכו', דבר שלרוב הסתכם בייאוש ובחציבה חדשה לגמרי. הרבה פעמים, מגיעים לסיטואציה בפרויקטים בה צריך לשבור ריצוף יקר מאוד, וכשערכתי את המחקר, הבנתי עד כמה הבעיה עמוקה ונפוצה.
מהם האתגרים שלך?
במהלך ארבעת שנות הפיתוח, בכל שלב היו אתגרים שונים, גם בשלבים שהיו טבעיים עבורי כמו הניסיון והחשיבה היזמית. המחקר לקח המון זמן כי הבדיקה התנהלה גם בארץ וגם בעולם – דיברתי עם חברות גדולות ומותגים בינלאומיים בכדי להגיע לקודקודים, בנוסף, היה קושי להסביר את הרעיון בלי לחשוף יותר מדי (לפני שהפטנט נרשם).
בגלל העובדה שמדובר בטכנולוגיה חדשנית, הייתי צריך גם למצוא את הדרך הטובה ביותר וגם את האדם המתאים ביותר לפיתוח הפתרון, ותוך כדי ללמוד במקביל מהי הטכנולוגיה שאשתמש בה. גם המחקרים עצמם, מפאת מורכבותם, דרשו גיוס ומציאת משקיעים.
בסוף, הפתרון הגיע מכיוון לא צפוי – הגעתי לשכן מהילדות שהצלחתי להשיג את המספר שלו, והוא זה שהדריך אותי איך להתקדם מבחינה פטנטית. גם רישום הפטנט דרש המון עבודה, ולקח שנה עד לקבלת זה הישראלי. פנינו גם ל-PCT, והמאמצים השתלמו כי ניגשתי לפיתוח הפתרון עם ידע מוכר, מה שעזר לנו להצליח להגיע ל-POC, אשר מאשר את רמת הביצוע של הטכנולוגיה.
מה שכן, בהתחלה עבדתי עם קבלני משנה, שפחות ראו את החזון כמוני, ולכן היה צריך לדרבן אותם.
עוד אתגר לא פשוט היה ההתאמות השונות כמו מזעור הטכנולוגיה בכדי להתמודד עם צינורות קטנים ודקים של 10 מ"מ, עם דרישה מקסימלית של 6 מ"מ מבלי לאבד ביצועים.
בהתחלה, הרבה אנשים לא האמינו שזה אפשרי, אבל הצלחנו להתגבר על זה מתוך הבנת הצורך של בעלי המקצוע, ושילוב של הרבה אמונה. גם אם זה לא לפי הספר וצריך לחשוב הרבה מעבר לקופסא. האמנו שנגיע לפתרון שאנשים חשבו שיהיה אפשרי רק עוד עשרות שנים קדימה – פשוט פרצנו גבול.
איפה אתם עומדים היום?
המיזם כיום נמצא בהתחלה של סבב גיוס Pre-seed, כשאנו מגיעים לשולחן עם 2 פטנטים ישראליים, המלצה בינלאומית של רשות ה-PCT ומחכים לאישורים בארה"ב, אירופה, יפן וסין. הטכנולוגיה מוזערה עם פיתוח אבטיפוס ראשוני, ועכשיו אנו בתחילת הדרך כדי לייצר את המוצר הסופי, בידיעה שהכל עומד במקום.
דחיתי הצעה מאוד נדיבה עם מקדמה לקניית 400 יחידות והצעות מרשתות גדולות, מפני שהעדפתי לחכות שהמוצר יהיה מוכן ברמת גימור איכותית. קיבלתי גם התעניינות מחברות של כלי עבודה ומדידה כרצון להיכנס לייצור סדרתי, כולל הצעה מחברה בינלאומית – אבל גם להם אמרתי את אותו הדבר. הצפי למוצר הסופי הוא Q3 של 2024, בין היתר בגלל המצב הרגיש.
מה צופן העתיד?
אחרי שנגיע למוצר הסופי ונתחיל לייצר אותו, אנו שואפים לחדור לשווקים הישראליים והאמריקאיים כבר בשנה הראשונה. בשנה השנייה נפעל לחדירה לאירופה ואסיה, וכבר מהמחקר אנחנו יודעים שבכל אחד מהשווקים יש רצון אדיר לפתרונות מהסוג הזה, כי באמת מדובר בבעיה עולמית. אנו גם פועלים לבחינת שיתופי פעולה עם מותגים גדולים, שחלקם כבר הראו התעניינות.
בעזרת השם אנחנו מתכננים להתעסק בעוד בעיות אחרות בתחום, וכבר תוך כדי הפיתוח של הטכנולוגיה במיזם, חשבתי על רעיונות אפשריים נוספים, ואני בהחלט ארצה לחזור אליהם. אפילו נתקלתי במישהו שפיתח רעיון שחשבתי עליו, ופירגנתי לו בגדול. אני תמיד משתדל לחשוב קדימה ולנסות למצוא פתרונות לבעיות קיימות.
איך העבודה עם סידביז?
בחיפוש אחרי ידע בתחום היזמות, נחשפתי לחברת סידביז וקיבלתי מהם הרבה כלים מקדמים, הן מבחינת התאורטית והפרקטית. בהרגשה שלי, מאז שהכרתי אותם ואת הקהילה והערך שהיא מעניקה, אני מרגיש שפשוט עליתי שלב והתחדדתי כיזם מכל הבחינות, ויש הרבה כאלו בעולמינו. הבנתי יותר איך בירוקרטיה עובדת, איך כדאי להתנהל, איך לחשוב וקיבלתי כיוונים ומענה לכל השאלות שיש ליזמים, וכידוע – יש לא מעט.
קיבלתי ערך מוסף והמון כלים שהצליחו לעזור לי להתקדם כמו למשל איך לבנות תכנית פיננסית, מצגת וכו', וכמובן נטוורקינג שתמיד בא בטוב, בטח עם אנשים מדהימים שפשוט כיף להכיר גם ברמה האישית – אפילו את מפתח המוצר במיזם הכרתי דרכם 🙂
זה ממש נתן לי נחת רוח בתחושה של עשייה ותזוזה, תוך שמירה על הסנטר, וזה מדהים לראות איך ניצן מצליח לעזור לכל כך הרבה אנשים מדי יום.
מה המסר שלך ליזמים?
קודם כל להיות באמונה בעצמך ובמיזם ולהאמין שאפשר לתת פתרון ייחודי. בשביל זה, צריך לעשות שיעורי בית ולהבין איך לעשות את זה חכם. בדרך אנחנו ניתקל בלא מעט אנשים שיפקפקו ואפילו יזלזלו, אבל חשוב להבין שבגלל זה, חשובה האמונה. אנחנו בדור שרוצה הצלחות כאן ועכשיו, אבל כאן צריך להסתכל לטווח הארוך, ולהתרכז בהצלחות הקטנות בכדי להמשיך קדימה.
גם אם הצלחת להגיע לפתרון מנצח, חשוב שתהיה אנרגיה גדולה מהצד שלך בכדי שהוא יצליח. ככל שתמשיך, תגלה שזה יותר חלק ממה שחשבת, דווקא בגלל שלא ויתרת.
אל תהסס/י לפנות אלינו