מלחמת הסחר בין סין לארה"ב – הזווית שלא הכרתם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

נראה שכולם עסוקים בכותרות על מכסים שיטילו סין וארצות הברית אחת על השנייה, איזה חרם יהיה הבא בתור או איזו חברה תתויג כסוס טרויאני של הממשל.

בעוד שמתחת לפני השטח הכותרת האמיתית היא – מלחמת הסחר מאיצה את פתיחותה של סין למערב, והמנהיגים הבכירים של הממשל הסיני הבינו: אם ברצונם להיות רב החובל של העולם עליהם לסובב את התורן 180 מעלות.

ברקע ההתבטאויות החריפות בתקופה האחרונה בין הנשיאים של שתי הכלכלות הגדולות בעולם, הסינים משדרים פתיחות יתרה לעולם החיצון. ב- 5 בנובמבר, השתתף הנשיא שי ג'ינפינג בטקס הפתיחה של תערוכת היבוא הבינלאומית השנייה של סין ונשא נאום מרכזי תחת הכותרת "פתיחות, שיתוף פעולה, גורל וקהילה".

הכותרת שהציב היא: גלובליזציה כלכלית היא מגמה היסטורית! "אי אפשר לעצור את הנהרות השוטפים את מדינתנו" כך אמר. בנוסף הנשיא שי הזכיר בנאום של כחצי שעה 24 פעמים את המילה ׳פתיחות׳. לדבריו: "העולם כל כך גדול, אני רוצה לראות ולהכיר אותו. ולשאר העולם אני רוצה לומר שהשוק הסיני כל כך גדול, כולם מוזמנים להעיף בו מבט".

נאום זה בדומה לנאומים רבים אחרים שלו ושל שאר חברי הממשל, משקפים את הגישה האיתנה והרצון החד משמעי לפיתוח יחסי כלכלה ומסחר של סין ושאר העולם.

בעיני הממשל הסיני, הצמיחה במדינה משמרת את אמון העם בממשל. משבר עם ארה"ב – הצרכנית הגדולה ביותר שלה – יביא להאטה בצמיחה ולכן על סין להרחיב את היצע המשקיעים גם אם המשמעות היא להפחית את הריכוזיות והשליטה הקיימת לממשל.

הם חייבים להפחית את הרגולציה ולהסיר חסמים, כל זאת בכדי שהמכונה המשומנת תמשיך לצמוח, ימשיכו לזרום כספים וטכנולוגיה ובכך יישמר האמון בממשל. נראה שאי אפשר לנתק את ההקשר בין החיבוק הסיני למתיחות עם האמריקאים ובהתאם את מלחמת הסחר בין שני העמים.

באותו הטקס הכריז הנשיא שי: "בעבר סין ייבאה מוצרים לשטחה למטרת הרחבת הייבוא, כיום היא מייבאת מוצרים וטכנולוגיות על מנת לעשות בהם שימוש בתוך הבית, בכך המטרה כעת היא לשפר את איכות החיים ואת רווחת התושבים במדינה".

הנשיא התייחס גם לתהליכים עתידיים, כך למשל בתחילת שנת 2020 ייכנס לתוקף 'חוק השקעות זרות', חוק שנועד להקל על הוצאת כספים מהמדינה ולהקל באופן משמעותי בפני הרגולציה הקיימת כיום. על פי התחזיות הוא צפוי להגדיל באופן משמעותי את כמות המשקיעים הזרים במדינה, ובכך ממשיכה סין למקם את עצמה במרכז הבמה כתחליף הולך וגובר ל״חברתה הטובה מהמערב״.

נתונים אלו מחזקים עוד יותר את מידת האטרקטיביות של חברות ההזנק הישראליות מבחינת הסינים. אומנם ברמה העולמית מלחמת הסחר בין שתי מעצמות-על איננו דבר חיובי, אך המצב שנוצר בשלוש שנים האחרונות מאפשר לחברות ישראליות להרוויח ממנו ולמלא את החסר בשני השווקים הנאבקים זה בזה בשליטה טכנולוגית וכלכלית.

נוסף על כך, חברות ישראליות, בניגוד לחברות אמריקניות, הן לרוב קטנות יותר ואין להן המשאבים הפיננסיים לשם חדירה עצמאית לשוק הסיני. הפתיחות הגוברת מקלה באופן משמעותי על כניסת החברות, יחד עם זאת חדירה לשוק הסיני באופן מוצלח וארוך טווח, תלוי במידה רבה בסיוע בקשרים מקומיים ותמיכה ממשקיע סיני מקומי.

הסינים מעדיפים שיתוף פעולה ממין זה, המאפשר בקרה קרובה יותר על המתרחש, ולעיתים גם גישה נוחה יותר לליבת העשייה של החברה, בנוסף משקיעים סינים רבים מעריכים מאוד את העשייה והטכנולוגיה הישראלית ורואים בה יעד אטרקטיבי להשקעות, במיוחד שאותן טכנולוגיות מגיעות היישר לסין.

ניתן לראות זאת גם לפי הגידול בסחר בין ישראל וסין אשר צבר תאוצה בשנים האחרונות ומדגים היטב את יתרונותיו של השוק הסיני בעבור הכלכלה הישראלית. השנה היקף המסחר, עומד על למעלה מ-10 מיליארד דולר, עלייה של למעלה מ-8 אחוזים משנת 2017 (ללא יהלומים ומבלי להכליל את המסחר עם הונג-קונג). לזקני השבט נזכיר שבשנת 1992, השנה שבה החלו להתקיים יחסים דיפלומטיים בין המדינות, עמד המסחר ביניהן על כ-50 מיליון דולר.

אין ספק שהדלת לרפובליקה העממית של סין פתוחה יותר מתמיד, המאבק בין שתי המעצמות "גורר" את סין לבצע שינויים פנימיים נוספים שמטרתם להפחית את החשש מהכניסה לשוק ולעודד השקעה בתוך סין. הפוטנציאל האדיר של המדינה בת כ-1.4 מיליארד תושבים רחוק ממימוש ונראה שהמוח הישראלי לאט לאט מבין שגם אם נראה שהמסלול מערבה קל יותר, לא בטוח שזו המציאות בשטח.


גיא טל, מייסד, שותף וסמנכ"ל תפעול בחברת SupplyMe China, חברת ייעוץ מובילה בקשרי הסחר בשוק הסיני ומתמחה בהטמעה וליווי חברות בשוק זה ובשווקים אחרים ברחבי אסיה.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות במייל : [email protected]

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. מעניין מאוד. לגיטימי שהשוק הסיני פותח את דלתותיו למוח והחדשות הישראלית ובכך מאפשר לסטארט-אפ הישראלי להיכנס לשוק אדיר במימדיו עם פוטנציאל רווח ענק.

    תודה על המאמר!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול עסק נכון
דניאל קוגלר

בשביל ניהול עסק נכון, לא חייבים כישרון

אלפי עסקים קטנים נסגרים מדי שנה בישראל, ומרביתם עסקים קטנים. לעיתים, רעיון טוב וכישרון גדול מעניקים את החשיבה שאי אפשר להיכשל – אך בפועל, זהו אינו המצב. יש להבין עסק לא יצליח לשרוד ללא ניהול מתוכנן עם יעדים, חזון, הצבת מטרות ותוכנית עבודה ברורה ונכונה לשנים ארוכות.

המשך קריאה »

חיפוש כתבות:

חיפוש שירותים:

חבל לפספס את הכתבה הבאה

מבטיחים לא לשלוח ספאם!

חבל לפספס את הכתבה הבאה

מבטיחים לא לשלוח ספאם!